Україна, Лютий 2020

Опитування експертів, які приймають рішення про замовлення сейлз-тренінгів: «Необхідні зміни для сейлз тренінгів у 2020 році».

Україна, Лютий 2020. Сергій Жарков. В опитуванні взяли участь 40 експертів з різних областей України, які впливають на рішення щодо замовлення сейлз-тренінгів та програм навчання, які проводяться в їхніх організаціях.

  • 93% учасників опитування – старше 35 років.
  • 67% респондентів працюють більше 5 років в одній компанії (знають про вплив бізнес-умов за останні роки і мають досвід оцінки результатів від тренінгів і програм навчання сейлзів, що проводилися раніше).

Розподіл у рівних частках між чотирма видами діяльності: дистрибуція, виробництво, представники брендів, послуги. Розподіл у подібних частках між розміром сейлз команд:

  • 35% експертів з відділом продажів до 10 осіб сейлз
  • 20% з відділом продажів до 50 осіб у сейлз
  • 20% до 100 осіб у сейлз
  • 25% торговий відділ до 500 осіб у сейлз.

Галузі:

  • 21% FMCG
  • 14% промисловість (машинобудування, природні ресурси)
  • 11% фінанси та страхування
  • 9% медицина
  • 9% рітейл
  • 9% будівництво/девелопмент
  • 9% послуги (юридичні, підбір персоналу, нерухомість)
  • 7% ІТ
  • 6% громадське харчування/ресторани
  • 5 % агропромисловість

18% учасників вказали на те, що регулярно (щомісяця) цілеспрямовано вивчають розробки та дослідження у напрямі навчання та тренінгу сейлз персоналу.

При цьому 63% вказали, що хотіли б частіше вивчати нововведення та тенденції з галузі сейлз тренінгів безпосередньо від тренерів та експертів у цій галузі. Основні фактори, що вплинули на бізнес-процеси в сейлз відділі та результати компаній у 2019:

  • Цифровізація більшості бізнес-процесів;
  • Нові «цінності мільйонелів» у поведінці українців;
  • Відтік фахівців
  • Обмежаний доступ до фінансів.

Для цього потрібні нові підходи до організації співпраці між співробітниками відділів та рівнів у компанії, щоб влити життя в нові очевидні, але поки що не затребувані можливості. При високому рівні розуміння учасниками опитування, користі від використання технологій, інноваційних підходів у бізнес-процесах мені здалися цікавими погляди експертів на практичний аспект впровадження таких перетворень:

  • 42% експертів вважають не критично важливим використання бенч-маркінгу (орієнтація на досягнуті норми по операціях у лідерів). Думаю, явно про цей аспект варто замислитися докладніше. Диджиталізація ґрунтується на цифрах та вимірах. Боротьба йде за десяті частини від 1%, а чи не за одиниці чи десятки %. Працювати без орієнтування на показники, досягнуті у лідерів – шлях «жити у своїй шкаралупі»;
  • 34% експертів вважають важливим кроком для 2020-го скоротити в компанії кількість сейлз персоналу з рівнем підготовки «торговельний агент» і збільшити кількість сейлзів з рівнем підготовки «менеджер з продажу». Більше 42% вважають, що не варто скорочувати кількість низькокваліфікованого персоналу рівня «торговельний агент» у 2020 році. Не приховую, мене здивували ці цифри. Перевірив ще раз: цифри точні, питання зрозуміло правильно, відповіді усвідомлені. Можливо, експерти сприймають цю потребу у скороченні низької кваліфікації у сейлзів як крок до скорочення персоналу? А з багатьма налагоджені тривалі людські стосунки. Тому не хочуть ініціювати зміни. Хоча це не точно.

Можливо, причина криється у відсутності впевненості, а якою має бути кваліфікація у сейлзів «менеджер з продажу». Чи створиться за підсумком приріст в обороті, чи тільки збільшиться фонд оплати? Додатково розбиратимуся в цьому пункті, чому ж близько 60% експертів поки не готові до кроків для якісного підвищення умінь і навичок у низькокваліфікованих сейлзів своєї компанії.

34% експертів готові та хочуть закривати нові позиції в сейлз, використовуючи кадровий резерв.

39% вважають за краще, що обійтися без кадрового резерву для закриття позицій у сейлз. Дивує, що майже 40% експертів зневірилися в інструменті "кадрового резерву" для сейлз. Можливо, таким чином хочуть посилити команду «молодою кров'ю», які без конфлікту готові використовувати цифрові інструменти у процесі продажу: контент у соц. мережах, плагіни та додатки, системи crm, віддалену взаємодію. Намагаюся дізнатися, чому не вдається перебудувати працюючих сейлзів на використання сучасних інструментів і тим самим готові закривати керівні позиції в сейлз людьми не з культурного середовища компанії. Можливо, інша причина такого ставлення до використання кадрового резерву. З'ясую - поділюся ;).

80% експертів згодні з тим, що слід приділити більше уваги розвитку у сейлзів навичок щодо побудови емоційного зв'язку з їхніми клієнтами: рапорт, довіра, дружба.

68% експертів сходяться на думці, що функцію оцінки результатів сейлзів варто переводити в цифровий формат із безперервним оновленням досягнутих показників. У цьому вся аспекті безперервної демонстрації досягнутих показників – дуже пізнавальний експеримент із мотивації мед. персонал мити руки. При зустрічі обов'язково ознайомлю ;)

69% підтримують процес впровадження в практику сейлзів навичок коучінгу на заміну колишнього «армійського» супервайзингу. 67% впевнені в користі використання сейлзів з лінії продажу для пошуку проривних інновацій і точок відмінності для компанії. Корисно вибудувати процес обміну такою інформацією та мотивації до участі у ній.

Показники, які використовуються експертами для контролю ефективності співробітників відділу продажів:

  • 30% використовують ефективність 1-го співробітника (оборот / кількість співробітників)
  • 18% - завантаженість (до клієнтів / до співробітників)
  • 16% - вартість співробітника (витрати /виручку)
  • 8% - плинність кадрів

Інші відповіді розрізнені і не склали більше 1%. Це дивовижно. Впевнений, що більшість із респондентів знайомі з глибшою метрикою для оцінки ефективності сейлзів. Але, чомусь, поки що віддають перевагу узагальненим показникам. Розуміючи, що та сама ефективність - мало насправді дає конкретики для управління. Навпаки - могли вплинути одночасно: реклама, ціна, сезон, активність конкурентів і т.д. В епоху оцифрування рутинних операцій та збільшення пропускної спроможності для обробки цифр буде корисним інший рівень деталізації. Образно кажучи, перейти від «практики костоправів до нано-генної інженерії та нано-технології». Без угруповання клієнтів з патерн поведінки, бази тригерів «вхідних» / «наздоганяють» .

Використання цифрових каналів/ПЗ/платформ у практиці роботи з сейлзами:

  • 26% месенджери (Viber, Telegram, Skype…)
  • 14% соц.мережі
  • 11% спеціалізовані платформи (work.ua, rabota.ua тощо)
  • 10% на базі crm програм (Бітрікс, 1С, ін-хаус розробки)
  • інше не більше 1%.

Як бачимо, на даний момент цифрові інструменти при взаємодії із сейлзами найбільш активно використовуються як засіб обміну інформацією (подивилися, лайкнули тощо). Є потенціал розширення досвіду у напрямі: постановки цілей та фіксування динаміки виконання, виявлення вузьких факторів впливу на загальні результати тощо.

Для яких завдань у роботі із сейлзами ефективніше використовувати цифрові інструменти, ніж залучення живих тренерів:

1. Опитування думки, збирання інформації;

2. Ознайомлення з історією бізнесу, брендів, товарів;

3. Оцінка знань (про продукт, про клієнта…);

4. Демонстрація досягнутих результатів;

5. Демонстрація найкращих прикладів;

Коли ефективніше використання «живих» тренерів:

1. Поєднання особистих цілей сейлзу та цілей компанії;

2. Подолання бар'єрів у поведінці, цінностях;

3. Емоційна струс перед сезоном активних продажів.

У якому разі зовнішній тренер, а не «своїми силами» (відповіді лідери):

• Впровадження нової специфічної навички, якої ми не маємо;

• Тренування якості у навичках, а не просто уявлення, знання про них;

• Не упереджена модерація, без впливу відносин усередині команди;

• Якщо цифри все ж таки показують, що самі не досягаємо зростання.

Оптимальний процес побудови тренінгу в 2020 (найбільш повторювані відповіді):

  • 22% спілкування з топами/власниками (бо рішення змін у подальшій практиці – йдуть від них);
  • 16% знати корпоративну культуру, специфіку бізнесу/процесів, наш попередній досвід;
  • 11% реально оцінити, що можна впровадити у цій фазі у створенні, що ні;
  • 8% скласти запит на тренінг, щоб потім можна оцінити «потрапили чи ні», які показники;
  • 8% більше за практичні заняття для вирішення проблеми.

Переважний формат даних про результативність тренінгу для 2020 р.:

  • 46% динамічний звіт за показниками: до/після/+6міс;
  • 33% емоційний стан учасників (зворотний зв'язок від учасників);
  • 21% разовий звіт про те, чи вирішено проблему.

Перевага тривалості програм тренінгів та розвитку сейлз персоналу:

  • 58% розробка довгострокової програми з періодичними адаптаціями, коригуваннями;
  • 40% проведення разових короткострокових тренінгів під проблему;

ВИСНОВКИ «ПО ГАРЯЧОМУ»:

1. Зміни зовнішніх ділових умов визнають усі експерти, і мають схожим поглядом необхідні кроки для ділової адаптації бізнесу їхніх компаній;

2. При цьому відзначив присутність внутрішнього психологічного опору до введення в практику нових стандартів у роботі сейлзів. Небажання більшої деталізації в процесах, нових ритмів в операціях;

3. Необхідно вирішувати завдання із прийняттям командою змін: скорочення позицій, зміни функцій, використання нових інструментів, робота в новому ритмі та стилі;

4. Необхідність перекладу умінь сейлзів від механічності при контакті з клієнтами за чітким сценарієм/скриптом у бік варіативності підходів з вибудовуванням глибоких емоційних зв'язків;

5. Окремо потрібно поглиблене вивчення питання нових показниках для результативності роботи сейлзів і норм цих нових показників. Подальші коригування навчання, постановка цілей, при глибшому використанні цифрових даних з показників. Друзі, щиро вдячний, за ваше сприяння! Безумовно, ця інформація не стала прожектором чи смолоскипом. При цьому ми таки підняли завісу, яка була між нами і непотрібним чином відокремлювала мене, як виконавця - від ваших завдань, як у замовників. Завдяки Вашим відповідям та рекомендаціям я зрозумів, ЩО та ЯК коригувати, опрацьовувати. Найближчим часом продемонструю корисні варіанти нових програм і методик розвитку сейлз персоналу в нових ділових умовах 2020-го. З палкою повагою, Сергію Жаркову!

messages